Jak podróżować z bagażnikiem rowerowym na klapę i czego unikać?
Wraz z rozpoczęciem sezonu letniego, kolarze rozpoczynają sezon intensywnych treningów oraz zawodów sportowych. To również czas, w którym rodziny z dziećmi chętnie spędzają aktywnie czas, wybierając się na wspólne wycieczki rowerowe. Często zdarza się tak, że niezbędne jest przewiezienie jednośladu, na przykład do miejsca, w którym odbywają się zawody albo tam, gdzie planowany jest weekendowy wyjazd. Jednym z wygodniejszych sposobów transportu rowerów jest zastosowanie uchwytów rowerowych na klapę bagażnika samochodu. Co warto o nich wiedzieć i jak z nich bezpiecznie korzystać ?
Jak zamontować bagażnik rowerowy na klapę?
Wyróżnić możemy kilka sposobów przewożenia rowerów samochodem. W zależności od modelu samochodu, wyposażenia (na przykład w hak holowniczy) czy potrzeb, w aucie można zamontować bagażnik rowerowy na dach, hak holowniczy albo klapę bagażnika. Ostatnia metoda jest chętnie stosowana z uwagi na to, że można go zamontować w większości pojazdów, a ich użytkowanie jest proste. Podczas wyboru bagażnika rowerowego na klapę, należy wziąć pod uwagę typ pojazdu liczbę i rodzaj rowerów, które będą przewożone.
Instalacja takiego bagażnika jest niezwykle prosta. Wystarczy oprzeć bagażnik na zderzaku (powinien odstawać od klapy na 4-5 cm), a następnie przyłożyć całość do klapy bagażnika. Kolejnym krokiem jest dostosowanie kąta nachylenia elementów do kąta nachylenia pokrywy, zamocowanie bagażnika rowerowego za pomocą specjalnych pasów i zaciśnięcie ich w taki sposób, by bagażnik miał stabilną pozycję.
Jak korzystać z bagażnika rowerowego na klapę i czego nie robić?
Wielu kierowców decyduje się na kupno bagażnika rowerowego na klapę z uwagi na jego niską cenę oraz możliwość montażu na klapach wielu modeli samochodów. Należy jednak pamiętać, że bagażnik rowerowy ogranicza dostęp do bagażnika samochodowego, którego nie można otwierać po zamontowaniu rowerów.
Jednak z uwagi na to, że jego konstrukcja jest lekka i ma niewielkie rozmiary, nie powinien być to zbyt duży problem dla podróżujących. Co więcej, zakładanie rowerów jest dużo prostsze niż w przypadku bagażników dachowych, ponieważ jednoślady wymagają podniesienia na niedużą wysokość. Istotną informacją jest również, że na takim bagażniku nie można wozić rowerów elektrycznych (stanowisko ma udźwig do 15 kg) oraz fakt, że nie ma zabezpieczenia, więc nie należy go zostawiać bez nadzoru. Oprócz tego bagażnik rowerowy na klapę nie sprawdzi się w sedanach.