Jaki bagażnik rowerowy wybrać? Na dach, klapę czy hak? Plusy i minusy.
Wiele osób, szczególnie tych, które na co dzień mieszkają
w dużych miastach, kocha wycieczki rowerowe. Weekendowy wypad jest okazją
do odprężenia się i zresetowania całego ciała, co przyczynia się do zachowania
zdrowia i równowagi. Warto się jednak zastanowić: w jaki sposób bezpiecznie i
wygodnie przewieźć niezbędny sprzęt, w tym rowery? Okazuje się, że istnieje
kilka innowacyjnych rozwiązań, które możemy wykorzystać. Trzy główne to bagażnik
na dach, bagażnik na klapę i bagażnik na hak. Każda z opcji ma swoje wady i
zalety. Która z nich przyniesie nam najwięcej korzyści? Sprawdzamy to w naszym
artykule.
Dlaczego warto kupić bagażnik rowerowy?
Dlaczego w ogóle warto kupić bagażnik rowerowy? Przede
wszystkim dlatego, że jest to sposób na bezpieczne i wygodne przewożenie
potrzebnego sprzętu. Wiele osób zastanawia się jednak: co jest złego w
popularnej kiedyś metodzie transportowania rowerów w bagażniku? Powodów jest
kilka. Przede wszystkim samo włożenie potrzebnych elementów do bagażnika wiąże
się z wysiłkiem I koniecznością złożenia tylnych siedzeń. Takie działanie
ogranicza naszą przestrzeń i sprawia, w aucie zmieści się zarówno mniej osób,
jak i bagaży. Poza tym rowery - nawet te dobrze zabezpieczone - mogą stanowić
poważne zagrożenie dla naszego zdrowia i życia. W przypadku gwałtownego
hamowania lub innego incydentu ich siła prowadzi silnego uderzenia. Warto także
pamiętać, że rowery ułożone na tapicerce są przyczyną jej zabrudzenia lub uszkodzenia.
A przecież na pewno chcemy zadbać o czystość naszego pojazdu. Jeśli tak, to
najlepszym rozwiązaniem, z jakiego możemy skorzystać, jest bagażnik rowerowy.
Bagażnik rowerowy na dach
Bagażnik rowerowy na dach to jedna z najtańszych i
najbardziej popularnych propozycji. W większości przypadków bazuje na prostej, ale wytrzymałej konstrukcji złożonej z jednego, mocnego pałąku montowanego do
poprzecznych belek. Niektóre modele są wyposażone także w uchwyty służącą do
utrzymania rowerów za przednie koło lub widelec.
Bagażnik rowerowy na dach ma wiele zalet, do których należy
m.in. lekkość, prosta obsługa niewymagająca fachowych umiejętności, czy
narzędzi, możliwość zamontowania do czterech rowerów, a także wysoki stopień
bezpieczeństwa. Warto jednak pamiętać, że jedna szyna dedykowana jest do
jednego roweru, przez co każdy z członków wyprawy musi posiadać własny uchwyt
rowerowy. Dodatkowo zastosowanie tego elementu wymaga posiadania auta
wyposażonego w bagażnik bazowy, czyli belki poprzeczne.
Zalety przewożenia rowerów na dachu samochodu:
- stosunkowo niskie koszty,
- brak ograniczenia widoczności z tyłu i szybki dostęp do
bagażnika,
- brak możliwości zarysowania lakieru,
- możliwość wykorzystania belek dachowych do przewożenia
innych bagaży,
- możliwość wykorzystywania go przez cały sezon,
- niska cena (ok. 80 zł za jedno stanowisko),
- nie jest montowany na stałe.
Wady bagażnika na dach:
- konieczność podniesienia rowerów na dużą wysokość,
- duże opory powietrza (przy długich trasach),
- obniżona funkcjonalność: nie wszędzie się zmieścimy (las,
parki, galerie, parking).
Bagażnik rowerowy na hak
Inną opcją jest bagażnik rowerowy na hak, który przybiera
formę platformy o mniej lub bardziej zaawansowanej konstrukcji. Produkty tego
typu posiadają także dodatkowe elementy podtrzymujące ramy rowerów i
pozwalające na montowanie dwóch do czterech jednośladów. Montaż bagażnika na
hak jest dość intuicyjny i trwa około kilkunastu sekund.
Do zalet bagażnika na hak należy m.in. brak zagrożenia
zarysowaniem lakieru auta i wysoki stopień bezpieczeństwa. Z drugiej jednak
strony rozwiązaniem to jest nieco droższe, a auto, do którego przytwierdzamy
rowery, zyskuje nieco większe gabaryty, co ma znaczenie w czasie parkowania.
Zalety przewożenia rowerów na haku:
- wysoki stopień wygody jazdy, brak oporów powietrza, brak
hałasu,
- łatwy dostęp do bagażnika,
- system nie niszczy klapy naszego pojazdu,
- wygodny i szybki montaż,
- produkt pasuje do wszystkich haków.
Wady bagażnika na hak:
- cena bagażnika plus cena montażu haka (jeżeli go nie ma),
- nie można wykorzystywać go przez cały czas, trzeba go ściągać
jeśli nie wozimy rowerów,
- kłopotliwe przechowywanie ze względu na duże gabaryty.
Bagażnik rowerowy na klapę
Trzecie rozwiązanie to bagażnik rowerowy na klapę, który
występuje w formie stelażu mocowanego do pokrywy bagażnika. Produkt ten
sprawdza się szczególnie dobrze w przypadku większych samochodów typu SUV,
minivan, kombi lub hatchback. Bagażnik rowerowy na klapę jest bardzo wygodny i
umożliwia transportowanie do czterech jednośladów. Do zalet należy także szybki
montaż, w którego czasie nie występuje konieczność podnoszenia rowerów na dużą
wysokość. Warto jednak zwrócić uwagę na nieco wyższą cenę tego typu rozwiązań i
na fakt występowania obciążenia klapy auta.
Zalety bagażnika na klapę:
- cena odpowiednia do funkcjonalności (na 3 rowery ok. 400-500
zł),
- uniwersalność w montażu (pasuje do wielu modeli samochodów),
- wygodny montaż na niedużej wysokości.
Wady bagażnika na klapę:
- brak możliwości otwarcia klapy podczas przewożenia,
- nie można wykorzystywać go przez cały sezon, nie odpinając,
- brak możliwości zabezpieczenia samego bagażnika.
Jakie rozwiązanie wybrać?
Jakie więc rozwiązanie warto wybrać? Jak pokazaliśmy, każda
z dostępnych opcji ma swoje wady i zalety. Właśnie dlatego powinniśmy
indywidualnie ocenić naszą sytuację i potrzeby. Warto zadać sobie następujące
pytania:
- Jak często planuję wycieczki rowerowe?
- Czy jadę sam?
- A może zabieram znajomych i rodzinę?
- Jakie rodzaju rowery przewożę?
- Na jakich funkcja mi zależy?
- W jakie tereny lubię się wybierać?
Odpowiedź na te pytania pozwoli nam dobrać rozwiązanie dopasowane
do naszych preferencji.